Nieuws artikelen EMS

Open deuren

Deuren en vensters zijn hermetisch gesloten. Daar is ook alle reden toe: er heerst angst. Als men Christus verworpen heeft, zal het zijn volgelingen dan beter vergaan? Inderdaad: op Johannes na zijn alle apostelen uiteindelijk de marteldood gestorven.

Dan breekt de dag van Pinksteren aan en raakt alles in beweging: deuren en ramen gaan wijd open, apostelen gaan de straat op, blijven niet langer thuis met zichzelf bezig, maar laten mensen deelhebben aan die boodschap van hoop en vreugde die er leeft in hun hart en die door geen angst geblust kan worden. Een kerk die alleen maar met zichzelf bezig is en over zichzelf vergadert: daar heb je niets aan. Een kerk die hoop en vreugde uitstraalt, heeft een herkenbare en aanstekelijke boodschap. En dat blijkt wel, als op die dag een menigte van 3.000 mensen zich aansluit.

Uitgerekend met Pinksteren gaan bij ons de kerken weer open. Niet om ons terug op te sluiten bij onszelf, maar om ons daar opnieuw te voeden en te sterken aan de bron van Woord en Sacrament, aan de bron die Christus is. Om door Hem gesterkt ook door Hem gezonden te worden: de straat op en de wereld in, waar velen hongeren naar zingeving maar ook naar aandacht en zorg, want de Coronacrisis is nog niet voorbij. Open je deur van huis en hart. Zalig Pinksteren!

pastoor Rick van den Berg